Honda CR-V: Ten největší z rodiny

V nabídce automobilky najdete tři SUV modely využívající silné stránky automobilky Honda – hybridní technologii pohonné jednotky. Ač v dnešní době vídáme spíše downsizing, Honda se rozhodla jít jiným směrem. Přidáním elektrické jednotky vznikl unikátní systém hybridní technologie. Již jsme měli možnost otestovat model ZR-V s pohonem předních kol. Nyní jsme měli možnost otestovat největší SUV z nabídky Hondy, model CRV e:HEV ve výbavě Advance, tentokrát s pohonem všech kol. Pojďme se podívat na odlišnosti, na to, jak se s vozem jezdí a jaké spotřeby dokáže největší SUV automobilky Honda dosáhnout.

Interiér

Díky vyšší světlé výšce nastupujete do vozidla pohodlněji. Rozhodně do něj nemusíte šplhat jako na alpský vrchol a zároveň není potřeba se dovnitř náročně skládat. Uvnitř je mnoho místa, a to jak na nohy, tak do šířky mezi cestujícími. Sedačky mají kožené čalounění s možností vyhřívání a zároveň i odvětrávání. V letních horkých měsících to velmi oceníte, neboť tím lze omezit pocení v rozpáleném autě. Sedadla jsou příjemná a cestující vpředu mají možnost elektricky nastavit jejich polohu. Pozice řidiče navíc disponuje pamětí, takže lze nastavení uložit, pokud se střídá více šoférů. Ale ani posádka vzadu není ochuzena o možnost nastavení posezu. Svá opěradla mohou nastavit do pohodlnější polohy, a to až do šestnácti pozic.

A když už jsme u cestujících vzadu je třeba zmínit velké množství prostoru. I při ideálním nastavení sedadla řidiče, se osoba s výškou 190 cm za sebe bez problémů vejde a ještě zůstane prostor před koleny. Nad hlavou mají i vyšší cestující dostatek místa, i když část prostoru zabrala panoramatická střecha, kdy po odkrytí je větší část střechy průhledná a zároveň lze jednu půlku otevřít. V zimním období lze na zadních sedačkách aktivovat vyhřívání. Ještě zmíníme výdech klimatizace před zadními sedadly a možnost nabíjení elektronických zařízení pomocí USB-C konektorů, které jsou umístěny na konci středového tunelu.

Celý interiér je obložen buď měkčenými plasty nebo imitací kůže. Vše je měkké a příjemné na dotek. Stejně jako v modelu ZR-V se přes celou šířku interiéru až k volantu táhne mřížka, pod kterou se ukrývají výdechy klimatizace. Oproti zmíněnému ZR-V se změnily páčky nastavení směru toku vzduchu. Zde se nám líbili více, jednalo se o příjemný designový prvek, který je ale hodně subjektivní.

Vpředu si pak cestující mohou nabíjet svá zařízení jak pomocí 12V zásuvky, tak klasického USB portu, nebo novějšího USB-C konektoru. Stejně jako v modelu ZR-V, i zde byla ponechána možnost výběru, což kvitujeme, neboť ne všechna dnešní zařízení využívají novější verzi konektivity v podobě USB-C. Nicméně se myslelo i na moderní zařízení, a tak pod přístrojovou desku na začátek středového tunelu se nastěhovala bezdrátová nabíječka s výkonem 15W. Lze ji zapnout nebo vypnout tlačítkem, neběží tak pořád. Chvilku jsme ale hledali to správné místo, kde měla začít fungovat. Jakmile se tak stalo, rozsvítila se oranžová kontrolka.

Praktičnost

Mnoho majitelů vozů zajímá, jestli a případně kam si mohou odložit některé potřebné vybavení, případně zda bude možné odložit větší lahve s nápoji. Stejně jako v případě předchozího námi testovaného modelu ZR-V, lze láhev o objemu 1,5l umístit do středového tunelu před loketní opěrku. Menší lahve zde budou držet také díky vysouvacím hrotům, které je drží na místě. Maličkatý kalíšek na espreso vám tam ale zapadne a pak se trochu hůře loví. Ve dveřích je pak prostor na menší lahve, 0,75l se vám vejde naprosto bez problémů. Cestující vzadu pak mají možnost odložení kelímku s kávou do sklopené středové opěrky, kde jsou dva otvory. Menší lahve se taktéž vejdou do kapes ve dveřích.

Pro uložení zavazadel lze využít prostor vzadu, který nabízí 579 litrů. Oproti menšímu sourozenci se jedná o 200 litrů více. Ještě větší rozdíl pak je při sklopení zadních sedadel. Až po střechu lze zavazadlový prostor zarovnat bagáží o celkovém objemu 1 634 litrů, což značí rozdíl více než 300 litrů. Elektricky ovládané víko zavazadlového prostoru lze otevřít na dálku spouštěčem od řidiče nebo pokud máte plné ruce, pak i nožním „pedálem“ na pravé straně pod vozem. Při složení zadních sedadel vznikne mírný schod, sedadla se nesrovnají do úplné roviny se zavazadlovým prostorem.

Na menší věci lze využít odkládací prostor pod loketní opěrkou ve středovém tunelu, který poskytuje překvapivě velké množství prostoru. Klasický kastlík před spolujezdcem není nijak obrovský, ale i tak do něj lze umístit poměrně dost věcí. Časopisy nebo jiné dokumenty, případně drobnosti se vejdou do kapes na zádech předních sedadel. Na brýle je speciální přihrádka na stropě u řidiče, která má zároveň jednu vychytávku. Po otevření a následném přivření funguje zároveň jako zrcátko, díky němuž řidič vidí, co se děje na zadních sedadlech.

V nejvyšší výbavě modelu CR-V naleznete i Head-up displej, který zobrazuje základní informace o jízdě. Naleznete tam například rychlost, aktuální platné značky, případně navigaci. Nemusíte tudíž uhýbat očima mimo vozovku pro kontrolu rychlosti. Samozřejmostí je pak nastavení umístění údajů, aby různí řidiči vůbec něco viděli.

Výborný výhled do okolí vozidla zlepšovala velká zpětná zrcátka s hlídáním mrtvého úhlu, ale také systém kamer rozmístěných okolo vozu. Při odbočování nebo přejíždění do pravého pruhu se na obrazovce infotainmentu zobrazil pohled z kamery umístěné ve zpětném zrcátku a vy jste tak viděli vše, co se děje ve vámi požadovaném pruhu. Musíme zmínit obecně systém kamer, který má přehled o všem, co se kolem vozu děje. Může usnadnit parkování nebo zajíždění do úzkého prostoru. Můžete se podívat buď na přední kameru, obě boční anebo 360stupňový pohled. Jednotlivé pohledy lze aktivovat na páčkách pod volantem.

Duální klimatizaci je možné ve vozidle ovládat pomocí fyzických voličů, které jsou umístěny ve středu přístrojové desky. Jsou výborně dostupné a ovládání jednoduché. Jsme rádi, že tato možnost byla ponechána ve formě klasických tlačítek a není potřeba lovit nastavení uvnitř obrazovky infotainmentu.

Konektivita

Srdcem celého infotainmentu je 9“ dotyková obrazovka s prvky ovládání všech aspektů vozu. Stejně jako v případě modelu ZR-V, i zde se nám líbilo ponechání fyzického ovládání hlasitosti rádia a celé audio soustavy. O ozvučení celého vozu se postarala americká značka Bose, která se zaměřuje na kvalitní reprosoustavy. Proto i v tomto případě můžete očekávat jen to nejlepší, reproduktorů je po celém automobilu 12.

Ovládání infotainmentu je stejné, jako v modelu ZR-V, proto jsme již věděli, co můžeme očekávat a jak se v něm pohybovat. Pro nováčka ale může být některé nastavení trochu složitější a je potřeba si na něj zvyknout. Celý infotainment ale pracoval svižně, nezasekával se a reakce na dotyk taktéž bezproblémová. Bluetooth pracovalo bezchybně, stejně jako systém Android Auto, který vám umožňuje zrcadlit některé aplikace na displej.

Pohonná jednotka

Hybridní agregát disponuje podobnými hodnotami, jaké jsme mohli vidět v případě modelu ZR-V. Díky jeho nastavení a propracovanosti je opět silnou stránkou celého vozu. Základem je dvoulitrový čtyřválec pracující v Atkinsonově cyklu. Výkon je oproti modelu ZR-V maličko vyšší a dosahuje hodnoty 109 kW (148 koní). Spalovací jednotku doplňuje elektromotor s maximálním výkonem 135 kW (184 koní). Točivý moment je vyšší oproti předchozí generaci a dosahuje 335 Nm. Ručička tachometru se zastaví až na hodnotě 187 km/h, což je maximální rychlost verze s pohonem obou náprav. Právě tato varianta je námi testovaná.

Jak již bylo zmíněno, o pohon se stará unikátní hybridní technologie. Hybrid může odčerpávat energii z baterie a jet pouze na elektřinu, může být aktivována spalovací jednotka, která vyrábí dodává energii pro elektromotor (sloužící jako generátor) a ten pak dodává energii elektromotoru pohánějící kola, případně spalovací jednotka pohání kola sama. Tento systém je velice efektivní a řidič nemusí během jízdy nic dělat, řídící jednotka sama rozhodne o způsobu pohonu. Zajímavá je, stejně jako u modelu ZR-V, imitace řazení, která je hodně věrná a vůbec bychom neřekli, že se jedná pouze o imitaci. CR-V během „řazení“ cukne, stejně jako při změně rychlostního stupně u všech ostatních běžných převodovek.

Akumulátor se dobíjí buď přímo z benzínové jednotky, případně rekuperací energie uvolněné při brždění, případně řidič může pádly pod volantem měnit sílu rekuperace při jízdě z kopce nebo předvídavou jízdou při dojíždění například k semaforům nebo koloně.

Jízda s Hondou CR-V

Jízda s modelem CR-V byla příjemná, reakce na plynový pedál rychlá a bez zpoždění. Rozjezd je i díky elektromotoru poměrně svižný. Při sešlápnutí plynového pedálu řídící jednotka okamžitě vyhodnotila, jaký výkon potřebuje a zda se zvládne rozjet čistě na elektřinu nebo je nutné aktivovat spalovací agregát. Veškeré změny mezi jednotlivými režimy byly bez jakéhokoliv cuknutí nebo zaváhání. Jedinou změnu poznáte pouze zvukovým projevem spalovací jednotky, která si v běžném režimu tlumeně hučí. Do interiéru se hučení dostane pouze ve velmi omezené míře. Nevětší zvukový projev pohonná jednotka udělá při prudkém rozjedu, kdy se ozve spalovací jednotka, jak již bylo zmíněno výše.

Většinu času můžete při potřebě zpomalování využívat pádel pod volantem, kterými lze poměrně efektivně snížit rychlost, zároveň obnovit energii v akumulátoru a až před překážkou zabrzdit. Tímto způsobem se ale nedá zastavit, je potřeba nakonec šlápnout na brzdu. Díky předvídavosti a případné defenzivní jízdě lze poměrně efektivně dobíjet baterii, a energii pak jednotka může využít při rozjezdech nebo plynulé jízdě po rovině nebo z kopce.

Oproti předchozímu testovanému modelu ZR-V je znát ve spotřebě energie vyšší hmotnost, a také využívání pohonu všech kol. Energie z akumulátoru nedostane vůz tak daleko a musí se častěji připojovat spalovací jednotka.

Odpružení a tlumení je velmi dobré úrovni. I na rozbitých silnicích auto nebouchá a i větší nerovnosti přejede bez zaváhání a přenosu ran do interiéru. Ale zároveň v zatáčkách se vůz nenaklání, čímž řidič získává jistotu v zatáčkách. Nově modifikovaná přední sedadla poskytují oproti předchozí generaci CR-V lepší držení v zatáčkách a zároveň větší pohodlí. Je pravda, že i po delších jízdách jsme nepociťovali nějaké bolesti zad, ani jsme nebyli naklepaní z jízdy. Boční vedení na zadních sedadlech není tak výrazné, proto musí cestující vzadu využívat více úchytky. I přes pohodlné a měkké odpružení cestující na zadních sedadlech uváděly, že vůz v zadní části více skáče.

Pro usnadnění jízdy může řidič využít adaptabilního tempomatu. Ten umí v kolonách i plynule zastavit, rozhodně se nejedná o nějaké cuknutí. Po zastavení se ale vypne a je potřeba ho znovu aktivovat. Senzory sledující veškerý provoz v okolí vozu jsou nastaveny velmi citlivě. V některých případech může nesprávně vyhodnotit situaci a začít brzdit, ač to není potřeba.

Senzory zaznamenávaly dopravní značky vesměs správně, ale stejně jako v předchozím námi testovaném voze, využil občas systém informací z navigace. Tudíž se nám na dvou místech stalo, že značky byly již odebrány, nicméně Honda CR-V je stále registrovala. Opět si myslíme, že při aktualizovaných mapách, bude tento systém fungovat perfektně.

Většina trasy nás zavedla na komunikace ve městě a mimo město. Dálnice jsme využili asi pouze z 20%. Pokud se podíváme na spotřebu paliva, pak Honda udává 6,7 l /100 km v kombinovaném režimu. Ve městě si dle tabulek Honda CR-V řekne o 5,7 – 5,8 l/100 km. Po ujetí 755 km nám ukazatel odhalil spotřebu neuvěřitelných 5,5 l/100 km. A rozhodně můžeme říct, že jsme se neloudali a drželi se lehce pod rychlostními limity. Samozřejmě na dálnici průměrná spotřeba paliva stoupala nad hranici 7 litrů na 100 km.

Shrnutí

Hondu CR-V jsme si velmi oblíbili. Líbilo se nám pohodlí, příjemné nastupování, prostor vepředu i vzadu, rozhled, technologie, pohonná jednotka a obecně zpracování. A stejně jako v případě modelu ZR-V se nám nelíbilo ne vždy přesné sledování značek (a pravděpodobně občasná závislost na navigačních datech při absenci aktualizací) a překvapila nás přílišná citlivost senzorů. Velmi rychle se na jízdu v Hondě CR-V zvyká a jak ukazuje cesta automobilky Honda, není třeba ke snížení emisí vždy využívat čistou elektromobilitu nebo výrazné snižování objemu motoru. Cesta může být i něco mezi těmito dvěma světy.

Honda CR-V začíná na částce 1 119 900,- Kč. Za tuto cenu získáte poměrně slušně vybavené SUV s moderní hybridní jednotkou pod kapotou s pohonem předních kol. Výbava Elegance přidává pohon všech kol a několik prvků výbavy za příplatek 50 000,- Kč. A námi testovaná verze Advance stojí v základu 1 245 900,- Kč. Při pohledu do ceníku zjistíme, že je pouze minimum možností příplatkové výbavy. Připlatit lze za metalický nebo prémiový lak, rozdílné disky, tažné zařízení, Aero pack (který přidává vzhledové úpravy) nebo Illumination sadu (ta přidává drobnosti v rámci interiéru). Tudíž konečná cena námi testované verze je 1 267 800,- Kč.

Základní údaje – Honda CR-V
Karoserie:SUV
Počet míst:5
Pohon:4×4
Motor:Zážehový 1993 cm3 i-MMD
Výkon spalovacího motoru109 kW
Výkon elektromotoru135 kW
Točivý moment:335 Nm
Umístění motoru:vpředu
Převodovka:Automatická e-CVT
Maximální rychlost:187 km/h
Zrychlení 0-100 km:9,5 s
Spotřeba paliva podle WLTP:6,7 l/100 km
Délka:4 706 mm
Výška:1 684 mm
Šířka2 152,6 mm
Rozvor náprav:2 700 mm
Průměr otáčení:11,4
Provozní hmotnost:1 817 kg
Užitečné zatížení:533 kg
Zavazadlový prostor:579 l
Záruka:Prodloužená záruka na 3 roky nebo do 100 000 km
Cena testovaného modelu:1 267 800 Kč
Text: Jiří Hájek ml.
Foto: Jiří Hájek ml., Martina Burdychová

Související články